Oppskrifter (siewartzhobby)

Oppskrifter

NYE INNKJP

Jeg driver for tiden og strikker en belly-bukse til den lille neven min, og siden det er veldig tynt garn tar det ogs litt tid! Men bilde kommer selvflgelig nr den blir ferdig etterhvert ;)

Jeg har bestilt meg fire nye hobbybker n faktisk, syns jeg fortjente et lite pfyll i hylla mi. Hihi! Jeg har bestilt boka "Myk start" fra Ark.no, der kostet den nemlig bare 218kr! (Trykk p bildene for komme til salgsstedene)

Buksa jeg holder p med n er fra en oppskrift i denne boka. Har lnt den bde p biblioteket og av ei venninne fr, og kunne jo forsvidt bare gjort det igjen, men det er s mange fine oppskrifter i den at jeg fant ut det var like greit kjpe boka selv. Nr jeg en gang skal ha barn skal jeg definitivt strikke masse fra denne!

I tillegg har jeg bestilt tre bker fra Hobbyklubben, siden det er salg der n.
Den ene er "Sy til barn", til 99kr. Jeg har aldri sett i den fr, men den virker veldig fin. Inneholder oppskrifter p plagg til barn fra 1-4r.

Den andre er "Barn igjen", det er ogs en sy-bok, men inneholder ogs litt strikking. Flest oppskrifter til barn, men ogs noen til mor. Koster 79kr!

Og den siste er "Rom for rom". Har hrt at den ikke er fult s bra som man skulle forvente, men at det er en grei inspirasjonsbok. Nr den bare koster 79kr er det jo helt greit om den ikke er stappfull av gode oppskrifter, s lenge man kan f noen gode ideer og bruke noen av oppskriftene i alle fall.

S da er det bare vente p at godsakene skal dumpe ned postkassa mi :)

Har du noen av disse bkene, eller har du vrt borti de? Sfall blir jeg veldig glad om du legger igjen en kommentar om hva du syns, om det er gode kjp eller ikke!

OPPSKRIFT!

Om litt under en uke har sstra til Daniel termin med sitt 4.barn, og vi blir tante og onkel til en liten gutt! :) Den lille m selvflgelig f gaver nr han kommer til verden, s jeg er i full gang med strikking og hekling. Har strikket et par lysebl babytffler (bilder kommer senere), og n er jeg akkurat ferdig med et par ste votter. Jeg har faktisk aldri strikket med fem pinner fr, rett og slett fordi det blir alt for masse for mitt surrete hode holde flge med, men n var jeg alts bare ndt til prve. Jeg var rimelig frustrert i begynnelsen, det var jo pinner overalt, men etterhvert gikk det litt bedre, og vottene ble ganske s fine om jeg fr si det selv ;)

Jeg hadde frst tenkt til hekle snora, men da jeg googlet litt for finne hvor lang den burde vre s kom jeg over en video som forklarer hvordan man strikker en rund snor til slikt bruk. Fant ingen kode til videoen s jeg kunne putte den inn i innlegget, men om du trykker HER kommer du til den. Det var veldig enkelt og ser flott ut ogs!

Oppskrift p babyvotter strl. 0-9mnd

Jeg har brukt Gjestal Bris, men du kan bruke hvilket som helst garn egentlig med forholdsvis "normal" tykkelse. Til sammenligning er 50gr Bris = ca.100m. Veldig kjekt bruke opp litt restegarn da du ikke trenger mye til et par slike votter.

Legg opp 28m fordelt p 4 pinner. Lurt legge 8m p to av pinnene, og 6m p de to andre, s gr det opp i opp og du slipper holde telling p rett og vrang nr du strikker rillestrikk nederst p votten.
Strikk 10 runder med rillestrikk (annenhver rett og vrang)
Strikk 16 runder med glattstrikk (resten av votten er i glattstrikk heretter)
P runde 27 strikker du *1m, 1m, 2m sammen* Gjenta fra *-* ut runden
Neste runde strikker du vanlig glattstrikk igjen
Runde 29 strikker du *1m, 2m sammen* Gjenta fra *-* ut runden
Neste runde er vanlig glattstrikk
Runde 31 strikker du 2m sammen ut hele runden
Deretter ryker du trden et stykke innp, trer den gjennom de gjenvrende maskene og snurper godt sammen.

Lykke til :)

Dersom du ikke kan strikke selv tar jeg selvflgelig mot bestilling p slike ogs :)

HJEMMELAGA MEISEBOLLER

N som det begynner bli rimelig kaldt og snen titter innom n og da s syns jeg jo nesten vi m vre flinke til legge ut mat til de sm pippene. Jeg pleier egentlig kjpe meiseboller, men i r fant jeg ut at jeg skulle lage det selv, etter litt inspirasjon fra min kusine Lena-Marie. Hjemmelagde meiseboller er mye sunnere for fuglene, fordi dem vi kjper i butikken er stappa med mye "ubrukelige ting". Lager du dem selv kan du fylle de med nringsrik og fettholdig mat, ting som fuglene trenger for komme seg gjennom vinteren.

Du trenger:

Matfett uten salt!
Det er viktig at alt du bruker er ubehandla, alts ikke salta eller sukra osv, bruk naturlige produkter!

Alle typer korn kan brukes:

Alt av ntter (husk ikke saltet!), gjerne fettholdige ntter som feks valntter

Fr - i de fleste varianter! Kjp enkeltposer eller disse store fuglefrblandingene.

Hakk opp nttene og evnt andre store biter, og bland alle trvarene sammen. Hell litt smeltet fett i bunnen av en kopp, en melkekartong eller lignende. Legg en trd nedi, helst med noen knuter p s den skal sitte godt. Deretter tar du oppi trrvarer, litt mer fett osv. Helt til du syns den er stor nok. Husk at det ikke m vre helt stappa med trvarer, fettet skal jo klare holde sammen alt.

S er det bare sette det i kjleskapet i et dgn. For f meisebollene ut av koppen holder du den bare under varmt vann i noen sekunder, da skal det vre lett dra den ut. Bruker du melkekartonger kan du jo bare klippe hull i sidene p den.

Dette gr fort lage, og fuglene kommer til elske det ;)

OPPSKRIFT

For et rs tid siden heklet jeg et nett til mamma, som ho hadde funnet i et blad og hadde s lyst p. Nettet er veldig enkelt hekle, eneste man bruker er luftmasker, fastmasker, dobbelstaver og kjedemasker. Jeg skal innrmme jeg var litt lei p slutten av hullmnsteret, man gjentar det jo ganske mange ganger, men det gr ganske raskt alts.

Ikke akkurat et veldig bra bilde, ble tatt med mobilkamera, men det fr duge ;)

Hvis noen vil prve seg er det bare gjre slik:

Garn: Selv brukte jeg en blanding av bomull og acryl, men det meste kan brukes s lenge det er ca: 50g = ca 106m, 200gram i nsket farge
Heklenl: nr4
Heklefasthet: 17fm = 10cm i bredden (snt gidder jeg aldri sjekke jeg da, hehe, men det ble riktig strl fordet)

Legg opp 51 lm. Begynn i 2. lm fra nla, hekle 1 fm i hver lm=50fm. Snu med 1 lm, fortsett fram og tilbake med fm til arbeidet mler ca 6,5cm = bunnen. Hekle 1 omgang fm rundt hele bunnen, med 1 fm i hver m langs hver langside og 11 fm langs hver kortside = 122fm. Avslutt med 1 km i 1. lm.
Fortsett rundt med mnster slik:
5lm (= 1dst + 1lm), *hopp over 1m, sett en dst i neste m, 1lm*
Gjenta fra * til * hele omgangen rundt og avslutt med en km i 4.lm. Dette fortsetter du med til arbeidet mler ca 30cm fra bunnen (eller nsket lengde). Deretter fortsetter du med fm slik: Start hver omgang med 1 lm, og avslutt med 1 km i 1.lm. Hekle til fm-kanten mler ca 4,5cm. P neste omgang lages en pning til hndtak midt p hver langside ved hoppe over 18m og heller hekle 18 lm over hvert "hull". Dette blir alts hndtakene. Fortsett med fm som fr over alle m til fastmaskekanten mler 10cm.

Kos dere ;)

Siewartz

Siewartz

25, Spydeberg

Er faglrer i kunst & hndverk, og bruker mye av fritiden p hndarbeid. Jeg er av den typen som helst vil prve ut alt - og ofte begynner p noe nytt fr forrige prosjekt er ferdig. Kreativt kaos, enkelt og greit :)