Oppskrifter (siewartzhobby)

Oppskrifter

NYE INNKJØP

Jeg driver for tiden og strikker en belly-bukse til den lille nevøen min, og siden det er veldig tynt garn tar det også litt tid! Men bilde kommer selvfølgelig når den blir ferdig etterhvert ;)

Jeg har bestilt meg fire nye hobbybøker nå faktisk, syns jeg fortjente et lite påfyll i hylla mi. Hihi! Jeg har bestilt boka "Myk start" fra Ark.no, der kostet den nemlig bare 218kr! (Trykk på bildene for å komme til salgsstedene)

Buksa jeg holder på med nå er fra en oppskrift i denne boka. Har lånt den både på biblioteket og av ei venninne før, og kunne jo forsåvidt bare gjort det igjen, men det er så mange fine oppskrifter i den at jeg fant ut det var like greit å kjøpe boka selv. Når jeg en gang skal ha barn skal jeg definitivt strikke masse fra denne!

I tillegg har jeg bestilt tre bøker fra Hobbyklubben, siden det er salg der nå.
Den ene er "Sy til barn", til 99kr. Jeg har aldri sett i den før, men den virker veldig fin. Inneholder oppskrifter på plagg til barn fra 1-4år.

Den andre er "Barn igjen", det er også en sy-bok, men inneholder også litt strikking. Flest oppskrifter til barn, men også noen til mor. Koster 79kr!

Og den siste er "Rom for rom". Har hørt at den ikke er fult så bra som man skulle forvente, men at det er en grei inspirasjonsbok. Når den bare koster 79kr er det jo helt greit om den ikke er stappfull av gode oppskrifter, så lenge man kan få noen gode ideer og bruke noen av oppskriftene i alle fall.

Så da er det bare å vente på at godsakene skal dumpe ned  postkassa mi :)

Har du noen av disse bøkene, eller har du vært borti de? Såfall blir jeg veldig glad om du legger igjen en kommentar om hva du syns, om det er gode kjøp eller ikke!

OPPSKRIFT!

Om litt under en uke har søstra til Daniel termin med sitt 4.barn, og vi blir tante og onkel til en liten gutt! :) Den lille må selvfølgelig få gaver når han kommer til verden, så jeg er i full gang med strikking og hekling. Har strikket et par lyseblå babytøffler (bilder kommer senere), og nå er jeg akkurat ferdig med et par søte votter. Jeg har faktisk aldri strikket med fem pinner før, rett og slett fordi det blir alt for masse for mitt surrete hode å holde følge med, men nå var jeg altså bare nødt til å prøve. Jeg var rimelig frustrert i begynnelsen, det var jo pinner overalt, men etterhvert gikk det litt bedre, og vottene ble ganske så fine om jeg får si det selv ;)

Jeg hadde først tenkt til å hekle snora, men da jeg googlet litt for å finne hvor lang den burde være så kom jeg over en video som forklarer hvordan man strikker en rund snor til slikt bruk. Fant ingen kode til videoen så jeg kunne putte den inn i innlegget, men om du trykker HER kommer du til den. Det var veldig enkelt og ser flott ut også!

Oppskrift på babyvotter strl. 0-9mnd

Jeg har brukt Gjestal Bris, men du kan bruke hvilket som helst garn egentlig med forholdsvis "normal" tykkelse. Til sammenligning er 50gr Bris = ca.100m. Veldig kjekt å bruke opp litt restegarn da du ikke trenger mye til et par slike votter.

Legg opp 28m fordelt på 4 pinner. Lurt å legge 8m på to av pinnene, og 6m på de to andre, så går det opp i opp og du slipper å holde telling på rett og vrang når du strikker rillestrikk nederst på votten.
Strikk 10 runder med rillestrikk (annenhver rett og vrang)
Strikk 16 runder med glattstrikk (resten av votten er i glattstrikk heretter)
På runde 27 strikker du  *1m, 1m, 2m sammen* Gjenta fra *-* ut runden
Neste runde strikker du vanlig glattstrikk igjen
Runde 29 strikker du *1m, 2m sammen* Gjenta fra *-* ut runden
Neste runde er vanlig glattstrikk
Runde 31 strikker du 2m sammen ut hele runden
Deretter ryker du tråden et stykke innpå, trer den gjennom de gjenværende maskene og snurper godt sammen.

Lykke til :)

Dersom du ikke kan strikke selv tar jeg selvfølgelig mot bestilling på slike også :)

HJEMMELAGA MEISEBOLLER

Nå som det begynner å bli rimelig kaldt og snøen titter innom nå og da så syns jeg jo nesten vi må være flinke til å legge ut mat til de små pippene. Jeg pleier egentlig å kjøpe meiseboller, men i år fant jeg ut at jeg skulle lage det selv, etter litt inspirasjon fra min kusine Lena-Marie. Hjemmelagde meiseboller er mye sunnere for fuglene, fordi dem vi kjøper i butikken er stappa med mye "ubrukelige ting". Lager du dem selv kan du fylle de med næringsrik og fettholdig mat, ting som fuglene trenger for å komme seg gjennom vinteren.

Du trenger:

Matfett uten salt!
Det er viktig at alt du bruker er ubehandla, altså ikke salta eller sukra osv, bruk naturlige produkter!

Alle typer korn kan brukes:

Alt av nøtter (husk ikke saltet!), gjerne fettholdige nøtter som feks valnøtter

Frø - i de fleste varianter! Kjøp enkeltposer eller disse store fuglefrøblandingene.

Hakk opp nøttene og evnt andre store biter, og bland alle tørvarene sammen. Hell litt smeltet fett i bunnen av en kopp, en melkekartong eller lignende. Legg en tråd nedi, helst med noen knuter på så den skal sitte godt. Deretter tar du oppi tørrvarer, litt mer fett osv. Helt til du syns den er stor nok. Husk at det ikke må være helt stappa med tørvarer, fettet skal jo klare å holde sammen alt.

Så er det bare å sette det i kjøleskapet i et døgn. For å få meisebollene ut av koppen holder du den bare under varmt vann i noen sekunder, da skal det være lett å dra den ut. Bruker du melkekartonger kan du jo bare klippe hull i sidene på den.

Dette går fort å lage, og fuglene kommer til å elske det ;)

OPPSKRIFT

For et års tid siden heklet jeg et nett til mamma, som ho hadde funnet i et blad og hadde så lyst på. Nettet er veldig enkelt å hekle, eneste man bruker er luftmasker, fastmasker, dobbelstaver og kjedemasker. Jeg skal innrømme jeg var litt lei på slutten av hullmønsteret, man gjentar det jo ganske mange ganger, men det går ganske raskt altså.

Ikke akkurat et veldig bra bilde, ble tatt med mobilkamera, men det får duge ;)

Hvis noen vil prøve seg er det bare å gjøre slik:

Garn: Selv brukte jeg en blanding av bomull og acryl, men det meste kan brukes så lenge det er ca: 50g = ca 106m, 200gram i ønsket farge
Heklenål: nr4
Heklefasthet: 17fm = 10cm i bredden (sånt gidder jeg aldri å sjekke jeg da, hehe, men det ble riktig strl fordet)

Legg opp 51 lm. Begynn i 2. lm fra nåla, hekle 1 fm i hver lm=50fm. Snu med 1 lm, fortsett fram og tilbake med fm til arbeidet måler ca 6,5cm = bunnen. Hekle 1 omgang fm rundt hele bunnen, med 1 fm i hver m langs hver langside og 11 fm langs hver kortside = 122fm. Avslutt med 1 km i 1. lm.
Fortsett rundt med mønster slik:
5lm (= 1dst + 1lm), *hopp over 1m, sett en dst i neste m, 1lm*
Gjenta fra * til * hele omgangen rundt og avslutt med en km i 4.lm. Dette fortsetter du med til arbeidet måler ca 30cm fra bunnen (eller ønsket lengde). Deretter fortsetter du med fm slik: Start hver omgang med 1 lm, og avslutt med 1 km i 1.lm. Hekle til fm-kanten måler ca 4,5cm. På neste omgang lages en åpning til håndtak midt på hver langside ved å hoppe over 18m og heller hekle 18 lm over hvert "hull". Dette blir altså håndtakene. Fortsett med fm som før over alle m til fastmaskekanten måler 10cm.

Kos dere ;)

Siewartz

Siewartz

25, Spydeberg

Er faglærer i kunst & håndverk, og bruker mye av fritiden på håndarbeid. Jeg er av den typen som helst vil prøve ut alt - og ofte begynner på noe nytt før forrige prosjekt er ferdig. Kreativt kaos, enkelt og greit :)