Hekling (siewartzhobby)

Hekling

DEILIGE CHIRI-TØFLER

Jeg ble bitt av basillen i går og lagde nok et par babytøfler. Oppskriften på disse har jeg satt sammen selv, så bare jeg får finpussa litt på den tenkte jeg at jeg kunne legge den ut her hvis noen har lyst til å prøve seg :)

Tøflene er heklet med dobbel tråd Chiri, og nål nr.5,5
På den nederste delen har jeg brukt bare hvit, men på toppen har jeg brukt en tråd hvit og en tråd rosa. Chiri er et veldig godt og mykt alpakka-garn, så det passer perfekt til små babyføtter :)

NYE BABYTØFLER

Mange søte små som kommer til verden om dagen, så da må man ha noen gaver på lur ;) Prøvde ut en ny oppskrift på babytøfler, disse er ganske tjukke, så de burde holde små babyføtter gode og varme!

Siden de hekles i så tjukt garn går det også kjempe raskt å lage =D

LITT MER HEKLING OG TOVING

Nok et par tøfler, heklet og tovet. Disse er i størrelse 29-30, så de er ganske så små og var dermed raske å lage :)

ENDELIG FESTET TRÅDENE ;)

Disse baby-tøfflene heklet jeg egentlig for noen måneder siden, men så har jeg ikke fått surra meg til å feste trådene, derfor har de bare blitt liggende. Men nå er de ferdige :)

Rosa baby-tøffler heklet i babysilk fra store alpakka, og den grå pelskanten er i Beo pelsgarn fra Rauma.

NY METODE FOR TOVING

Bare for å ha noe kjapt og enkelt som jeg kunne henge fingra i midt blant bacheloroppgave-skriving og trykking - så satte jeg i gang med et par heklede og tovede tøffler.

Når jeg har tovet ting før så har jeg alltid brukt grønnsåpe rett inni vaskemaskina. Det er effektivt, men noe upraktisk da man gjerne må kjøre maskina en gang til etterpå for å få ut såpa ordentlig. Men i denne tøffeloppskrifta stod det at man skulle bruke vanlig vaskepulver + en god dæsj med tøymykner, og jaggu funka det helt supert! Må innrømme jeg var litt overraska, for jeg hadde aldri hørt om at man kunne gjøre det på den måten før!

Bruker du grønnsåpe når du tover noe, eller bruker du vaskemiddel og tøymykner?

TIL MEG SELV - FRA MEG SELV

I år lagde jeg en liten julegave til meg selv fra meg selv også, nemlig et sjal som jeg heklet i Puno-garn - et super mykt og deilig garn i 68% Baby Alpakka, 10% Ekstra fin Merino og 22% Polyamid. Det er litt dyrt da, koster 72kr per nøste på husfliden i Oslo, så derfor kalte jeg det en julegave til meg selv for å rettferdiggjøre det litt ;)

Satte på to dusker på endene for å gjøre det litt mer dekorativt også. Er veldig fornøyd, det er fantastisk mykt og varmt, og loer ikke heller! (Ikke foreløpig hvertfall, hehe)

GAVE TIL ET LITE NURK!

I går hadde jeg besøk av to av kusinene mine, Stine og Lena-Marie. Er ikke så ofte vi sees, så det var veldig koselig å se de igjen. Lena-Marie venter en liten jente i November, og selv om det er en liten stund igjen så fikk hun likevel den lille gaven jeg hadde laget til vesla nå. Jeg er et realt surrehue, så det var likegreit å få levert gaven med en gang, så roter jeg den ikke bort innen vesla kommer til verden ;)

Dette var gaven jeg hadde laget til babyen - hekla conversesko :) Syns de var så utrolig søte, og faktisk så var de ganske enkle å lage også! Har allerede lovt Lena-Marie å hekle et litt større par også, så den lille jenta har et par når føttene blir et par hakk større og.

Etterpå skal jeg sette i gang med et nytt par som jeg fikk bestilling på her om dagen.
(selvfølgelig mulig for alle å bestille, de kan lages i alle ønskelige farger)

HOMEMADE BY SIEWARTZ

Jeg går nå tredje og siste året av min bachelor - Faglærer i kunst og håndverk, på høgskolen i Oslo. Selv om jeg lenge har vært glad i å drive med håndarbeid er det først etter jeg begynte på dette studiet at jeg virkelig har fått kicket, og da først og fremst for hekling, strikking og søm. Strikking har jeg kunnet lenge, men hekling lærte jeg først under første året i utdannelsen, og etter det har jeg vært hekta. Når det kommer til søm hadde jeg vel ikke sydd stort annet enn putetrekk og filledukker før heller, men etter en sømperiode på skolen i fjor høst ble jeg veldig inspirert, og kjøpte min første symaskin i Juni i år.

Tenkte jeg først kunne vise litt av det jeg har hekla og strikka tidligere:

Heklet firkantsjal i flerfarget garn, med heklet blomst som lukning.

Stripete trekantsjal med dusker på kantene. (Heklet)

Heklet handlenett

Heklede converse baby-sko, supersøte!

Strikka puff, et veldig morsomt innslag blandt de vanlige møblene i stua ;)

Heklet trekantsjal i ull
(elendig bilde men....)

Strikka hundedekken i varm ull

Hekla mellomverk på sengesett til barn

Det var i allefall noe, så kommer det bilder av diverse søm-prosjekter senere. Kommer selvfølgelig til å legge ut mer etterhvert som jeg lager ting også :)
Siewartz

Siewartz

25, Spydeberg

Er faglærer i kunst & håndverk, og bruker mye av fritiden på håndarbeid. Jeg er av den typen som helst vil prøve ut alt - og ofte begynner på noe nytt før forrige prosjekt er ferdig. Kreativt kaos, enkelt og greit :)