OPPSKRIFT! (siewartzhobby)

OPPSKRIFT!

Om litt under en uke har søstra til Daniel termin med sitt 4.barn, og vi blir tante og onkel til en liten gutt! :) Den lille må selvfølgelig få gaver når han kommer til verden, så jeg er i full gang med strikking og hekling. Har strikket et par lyseblå babytøffler (bilder kommer senere), og nå er jeg akkurat ferdig med et par søte votter. Jeg har faktisk aldri strikket med fem pinner før, rett og slett fordi det blir alt for masse for mitt surrete hode å holde følge med, men nå var jeg altså bare nødt til å prøve. Jeg var rimelig frustrert i begynnelsen, det var jo pinner overalt, men etterhvert gikk det litt bedre, og vottene ble ganske så fine om jeg får si det selv ;)

Jeg hadde først tenkt til å hekle snora, men da jeg googlet litt for å finne hvor lang den burde være så kom jeg over en video som forklarer hvordan man strikker en rund snor til slikt bruk. Fant ingen kode til videoen så jeg kunne putte den inn i innlegget, men om du trykker HER kommer du til den. Det var veldig enkelt og ser flott ut også!

Oppskrift på babyvotter strl. 0-9mnd

Jeg har brukt Gjestal Bris, men du kan bruke hvilket som helst garn egentlig med forholdsvis "normal" tykkelse. Til sammenligning er 50gr Bris = ca.100m. Veldig kjekt å bruke opp litt restegarn da du ikke trenger mye til et par slike votter.

Legg opp 28m fordelt på 4 pinner. Lurt å legge 8m på to av pinnene, og 6m på de to andre, så går det opp i opp og du slipper å holde telling på rett og vrang når du strikker rillestrikk nederst på votten.
Strikk 10 runder med rillestrikk (annenhver rett og vrang)
Strikk 16 runder med glattstrikk (resten av votten er i glattstrikk heretter)
På runde 27 strikker du  *1m, 1m, 2m sammen* Gjenta fra *-* ut runden
Neste runde strikker du vanlig glattstrikk igjen
Runde 29 strikker du *1m, 2m sammen* Gjenta fra *-* ut runden
Neste runde er vanlig glattstrikk
Runde 31 strikker du 2m sammen ut hele runden
Deretter ryker du tråden et stykke innpå, trer den gjennom de gjenværende maskene og snurper godt sammen.

Lykke til :)

Dersom du ikke kan strikke selv tar jeg selvfølgelig mot bestilling på slike også :)

8 kommentarer

Eline

01.01.2011 kl.12:43

Så fine de ble! Venninna mi venter en gutt i Februar, tror jeg skal prøve å strikke slike til han :) Takk for at du delte oppskrifta med oss!

Hege Anita

01.01.2011 kl.16:56

Sv: Takk for trivelig kommentar på bloggen min:)

Mye fint du legger ut her inne, jeg er virkelig imponert over hvor dyktig du er! Godt nyttår, håper året som kommer bringer med seg mange gode stunder:)

Maya

01.01.2011 kl.20:54

så fine:)

Ønsker deg et godt nytt kreativt år.

Gleder meg til å se alle dine nye prosjekter i året som kommer.

2011 klem fra Maya

Siewartz

01.01.2011 kl.21:40

Eline: Da er det bare å sette i gang da ;P

Siewartz

01.01.2011 kl.21:41

Hege Anita: Takk for det! Godt nyttår og alle gode ønsker for det nye året til deg også :)

Siewartz

01.01.2011 kl.21:42

Maya: Tusen takk for det!

Ønsker deg et godt nytt år med masse kreativ morro også! :)

Trine

02.01.2011 kl.11:24

Hvordan har du laget snoren ? :D Kjempe fine forresten :D

Siewartz

02.01.2011 kl.15:37

Trine: Takk :) Se på den videoen som jeg linket til! Er faktisk kjempe enkelt! :P

Skriv en ny kommentar

Siewartz

Siewartz

25, Spydeberg

Er faglærer i kunst & håndverk, og bruker mye av fritiden på håndarbeid. Jeg er av den typen som helst vil prøve ut alt - og ofte begynner på noe nytt før forrige prosjekt er ferdig. Kreativt kaos, enkelt og greit :)