OPPSKRIFT (siewartzhobby)

OPPSKRIFT

For et års tid siden heklet jeg et nett til mamma, som ho hadde funnet i et blad og hadde så lyst på. Nettet er veldig enkelt å hekle, eneste man bruker er luftmasker, fastmasker, dobbelstaver og kjedemasker. Jeg skal innrømme jeg var litt lei på slutten av hullmønsteret, man gjentar det jo ganske mange ganger, men det går ganske raskt altså.

Ikke akkurat et veldig bra bilde, ble tatt med mobilkamera, men det får duge ;)

Hvis noen vil prøve seg er det bare å gjøre slik:

Garn: Selv brukte jeg en blanding av bomull og acryl, men det meste kan brukes så lenge det er ca: 50g = ca 106m, 200gram i ønsket farge
Heklenål: nr4
Heklefasthet: 17fm = 10cm i bredden (sånt gidder jeg aldri å sjekke jeg da, hehe, men det ble riktig strl fordet)

Legg opp 51 lm. Begynn i 2. lm fra nåla, hekle 1 fm i hver lm=50fm. Snu med 1 lm, fortsett fram og tilbake med fm til arbeidet måler ca 6,5cm = bunnen. Hekle 1 omgang fm rundt hele bunnen, med 1 fm i hver m langs hver langside og 11 fm langs hver kortside = 122fm. Avslutt med 1 km i 1. lm.
Fortsett rundt med mønster slik:
5lm (= 1dst + 1lm), *hopp over 1m, sett en dst i neste m, 1lm*
Gjenta fra * til * hele omgangen rundt og avslutt med en km i 4.lm. Dette fortsetter du med til arbeidet måler ca 30cm fra bunnen (eller ønsket lengde). Deretter fortsetter du med fm slik: Start hver omgang med 1 lm, og avslutt med 1 km i 1.lm. Hekle til fm-kanten måler ca 4,5cm. På neste omgang lages en åpning til håndtak midt på hver langside ved å hoppe over 18m og heller hekle 18 lm over hvert "hull". Dette blir altså håndtakene. Fortsett med fm som før over alle m til fastmaskekanten måler 10cm.

Kos dere ;)

Én kommentar

matja

02.11.2010 kl.10:18

Flott nett du har laget.Er ikke så veldig flink til å hekle,men kanskje jeg prøver meg på den endag.Takk for at du deler oppskrift.Ha en fin dag:)

Skriv en ny kommentar

Siewartz

Siewartz

25, Spydeberg

Er faglærer i kunst & håndverk, og bruker mye av fritiden på håndarbeid. Jeg er av den typen som helst vil prøve ut alt - og ofte begynner på noe nytt før forrige prosjekt er ferdig. Kreativt kaos, enkelt og greit :)